Äktenskapsskilland utan svenskt medborgarskap

Hej! Som en skilsmässa asylsökande i Sverige? Äktenskapet är registrerad på ett arabland. Uppehållstillståndet i Sverige har ännu inte fått. Jag hoppas att hjälpa. Detta är mycket viktigt och angeläget! Tack så mycket!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att ansöka om äktenskapsskillnad ska du göra en ansökan hos Tingsrätten.

Internationella skilsmässor regleras i Bryssel II förordningen som är tillämplig såsom lag i Sverige. Artikel 3 reglerar domstols behörighet. Om makarna är överens om skilsmässan räcker det med att en av dem har hemvist i Sverige för att en gemensam ansökan om skilsmässa ska kunna prövas av svensk domstol.
Det krävs ett personbevis för skilsmässa som kan hämtas ut på Skatteverket och blanketter för gemensam ansökan om skilsmässa hittar ni på hemsidan nedan. Hur man går till väga rent praktiskt kan man läsa om på domstolsverkets hemsida.

Du kan ringa till skatteverkets telefonrådgivning gratis telefonnummer 0771-567 567.

Om du behöver mer hjälp rekommenderar jag dig att anlita en jurist. jessica.konduk@lawline.se

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Jessica KondukRådgivare