FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/02/2018

Äktenskapsförords giltighet och minskning av giftorättsgods

Hej,

Jag har två frågor som jag gärna skulle vilja ha klarhet i.

Min man har en fastighet som är hans enskilda egendom. Under åren som vi har varit gifta (sedan 1995) har han totalrenoverat en lada som nu har sovrum, badrum, gym och sällskapsytor. Ett gammalt garage har förvandlats till ett litet hus med köksvrå, badrum, sovrum och sällskapsyta. Detsamma gäller för ett gammalt magasin. Hur behandlas sådana investeringar vid en bodelning när vi skiljer oss?

Måste ett äktenskapsförord vara registrerat? Vad händer om det ligger ett papper hemma i byrålådan som aldrig har skickats in någonstans? Vad händer om min man säljer något av våra ägodelar eller ger våra barn gåvor veckorna innan skilsmässan/bodelningen är klar?

Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om äktenskapsskillnad och bodelning finns i äktenskapsbalken (ÄktB). I mitt svar utgår jag ifrån att byggnaderna såsom ladan, garaget och magasinet inte har uppförts under äktenskapet.

Giftorättsgods och enskild egendom

När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning. (9 kap. 1 § ÄktB) I bodelningen ska giftorättsgods ingå. (10 kap. 1 § ÄktB) En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. (7 kap. 1 § ÄktB) Egendom kan göras till enskild egendom på olika sätt.

Genom äktenskapsförord kan makarna själva göra viss egendom till enskild egendom. (7 kap. 2 p. 1 ÄktB) Ett äktenskapsförord ska upprättas skriftligen, det ska undertecknas av båda makarna och registreras hos Skatteverket. (7 kap. 3 § ÄktB) Äktenskapsförordet får som huvudregel verkan först från och med den dag då det getts in till Skatteverket. För att ett äktenskapsförord ska beaktas vid en bodelning krävs att förordet är ingivet och därmed registrerat senast den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Om äktenskapsförordet inte är registrerat får detta alltså inte verkan i en bodelning och egendomen kommer istället att betraktas som giftorättsgods.

Egendom kan bli enskild på andra sätt än äktenskapsförord. Utöver genom äktenskapsförord så är enskild egendom enligt 7 kap. 2 § ÄktB:

egendom som en make har fått i gåva av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda, egendom som en make har erhållit genom testamente med det villkoret att den skall vara mottagarens enskilda, egendom som en make har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda, egendom som en make erhållit genom förmånstagarförordnande vid livförsäkring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller pensionssparande enligt lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande som tecknats av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda, vad som har trätt i stället för egendom som avses i 1–5, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild.

Om den ena maken minskar sitt giftorättsgods

Under förutsättning att fastigheten med tillhörande byggnader utgör enskild egendom och att maken minskar sitt giftorättsgods genom att använda detta till att öka värdet av sin enskilda egendom kan bestämmelsen i 11 kap. 4 § ÄktB aktualiseras. I bestämmelsen föreskrivs att om den ena maken utan den andra makens samtycke, inom tre år innan talan om äktenskapsskillnad väcktes, inte i obetydlig omfattning minskat sitt giftorättsgods genom gåva eller använt sitt giftorättsgods till att öka värdet av sin enskilda egendom, ska den andra makens andel vid bodelning med anledning av äktenskapsskillnad beräknas som om gåvans värde eller värdet av det använda giftorättsgodset alltjämt hade ingått i den förstnämnda makens giftorättsgods. Dennes (den make som minskat sitt giftorättsgods) del i det sammanlagda giftorättsgodset ska minskas i motsvarande mån. Regeln skyddar den andra maken mot en makes illojala beteende under en viss tidsperiod före äktenskapsskillnad.

Gällande rekvisitet att giftorättsgodset ska ha minskat " i inte obetydlig omfattning" måste en bedömning göras i det enskilda fallet. Vid bedömningen ska värdet sättas i relation till makens övriga egendom. Om värdet uppgår till mer än 10% av makens nettogiftorättsgods har giftorättsgodset minskats i inte obetydlig omfattning.

Förutsatt att makens egendom (de pengar som använts för renovering) är giftorättsgods och att giftorättsgodset inom tre år innan talan om äktenskapsskillnad väcktes inte i obetydlig omfattning minskat, kommer minskningen att beaktas vid en bodelning. Den andra makens andel kommer alltså att beräknas som om minskningen aldrig ägt rum. Detsamma gäller om ena maken inom tre år innan talan om äktenskapsskillnad väcktes inte i obetydlig omfattning minskat sitt giftorättsgods genom gåva.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Vänligen,

Marika JaanisteRådgivare