Äger sambo halva huset som getts till denne i gåva, men som från börja var enskild egendom?

Jag ärvde min farmors fastighet som enskild egendom. Jag och sambon flytta senare in i huset. Sen lånade vi upp på huset för att renovera. Och för att stå med på lånen skrevs ett gåvobrev till sambon att hon har halva huset utan att ge mig ersättning för det va värt halva innan renovering 700:000kr tot. Nu har vi lån på 920:000kr men vi ska gå isär nu och huset är värderat till 1,4 miljoner.

Jag ska bo kvar och ta över lånen på mig.. vad gäller? Hon köpte aldrig in sig i huset men vill ha 500:000kr för att bli utköpt för nått hon inte gav mig 1kr för att bli delägare i

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att egendom är enskild påverkar inte din rätt att fritt förfoga över egendomen och du får sälja, byta eller ge bort den hur du vill. Det enda undantaget till detta är om den person som du ärvt från skrivit att du inte får överlåta egendomen till någon annan. Finns inget förbehåll i testamentet, får egendomen alltså överlåtas. En sak att tänka på i samband med gåva av fastighet är att det krävs ett gåvobrev för att gåvan ska bli giltig. Detta enligt 4 kap. jordabalken.

Har du överlåtit egendomen till din sambo och det finns ett gåvobrev, samt att din mormor inte föreskrivit i testamentet att du inte får ge bort egendom, äger alltså din sambo halva huset. Detta inte på samborättsliga grunder, utan för att du gav henne halva huset som gåva. Notera dock återigen, att om det inte finns något gåvobrev, eller om din mormor föreskrev att huset inte fick överlåtas, så är gåvan ogiltig.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare