Ägarförhållandet vad gäller bostadsrätt

Hej,

Jag studerar juridik i Linköping och bor i en bostadsrätt köpt av mina föräldrar (men som står i mitt namn). Jag vill skriva ett avtal med mina föräldrar för att klargöra detta förhållande och se till att undvika problem med till exempel mina systrar i framtiden. Kan jag helt enkelt skriva i klartext att lägenheten tillhör dem och att de har betalat för den eller skulle ni rekommendera att skriva på något annat sätt? Hur skulle det bli i framtiden om till exempel någon skulle gå bort eller vid äktenskapsskillnad, vet att det kan bli väldigt avancerat i sådana här sammanhang och vill undvika problem inom familjen.

Tack på förhand.

Bästa hälsningar,

Anders Wennberg

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina funderingar.

Jag vet inte om jag helt förstår vad du vill uppnå med avtalet men jag uppfattar det som att du vill klargöra att det är dina föräldrar och inte du som äger lägenheten. Är det så att du är ägare till lägenheten räcker det inte med att skriva ett avtal, utan ägarförhållandet måste flyttas över på dina föräldrar. Detta kan göras genom exempelvis en gåva eller ett köp. I det fall dina föräldrar står som ägare finns det egentligen inget att klargöra, så länge ni har köpekontrakt etc. som bevisar att dem är ägarna.

Om dina föräldrar, som är gifta, äger lägenheten och en av dem går bort kommer i första hand den maken som fortfarande lever erhålla hälften av giftorättsgodset genom bodelning och hälften i arv. Lägenheten kommer antagligen att betraktas som giftorättsgods. När den andre föräldern dör har de biologiska barnen efterarvsrätt vilket innebär att ni kommer dela lika på arvet och därmed dela lika på lägenheten, eller värdet av den. I det fall du, innan föräldrarnas död, skulle få lägenheten i gåva kommer detta presumeras vara förskott på arv, om de inte föreskriver att det inte ska vara ett förskott.

I det fall äktenskapsskillnad sker kommer bodelning förmodligen att göras. Detta innebär att allt giftorättsgods kommer fördelas ut och delas lika. En av makarna kommer bli ägare till lägenheten (så vida de inte kommer överens om annat).

Hoppas att detta hjälpte dig i dina funderingar!

Gabriella LundqvistRådgivare