FrågaFAMILJERÄTTAdoption27/03/2014

Adoptera en vuxen person

Hej ! Jag är en tjej på 22 år snart. Jag har inte haft kontakt med min pappa på mer än 6 år då jag själv valde att skriva till min pappa att jag ej ville ha någon mer kontakt med honom. Min styvpappa har alltid funnits där för mig och är min pappa i mina ögon och därför vill jag att han adopterar mig. Hur ska jag gå till väga för att göra det ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Om din styvpappa vill adoptera dig ska han vända sig till den tingsrätt där han har sin hemvist.

I sin ansökan till tingsrätten ska han skriva att det gäller adoption av en myndig person och ange era namn och personnummer. Brevet ska sedan undertecknas av samtliga (din styvfar och du). Ni ska även bifoga era personbevis.

I brevet ska ni även ange motivet till adoptionen. Ni kan till exempel ange att han har uppfostrat dig och att ni har en förälder/barn-relation. Enligt lag måste det också framgå att man inte adopterar av ekonomiska skäl. Ni bör därför uppge att det inte givits eller utlovats ersättning från någon av er.

Tingsrätten vill även ha namn, adress och telefonnummer till de biologiska föräldrarna. Tingsrätten är skyldig att ta kontakt med dem och få deras åsikt. Det kan bli aktuellt med arvsfrågor för de biologiska föräldrarnas del, det kan finnas ett testamente och så vidare. Föräldrar kan dock inte stoppa adoptionen eftersom du är myndig och vill detta själv.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare