Ackordsförslag vid tvist om fordran

Hej! Min flickvän har bestridit en fordran som har ett utslag från 2010 gällande hyror med anledning av preskription och bristande saklegitimitet. Inkassobolaget gick då vidare till KFM för verkställighet. Kronofogden avslog begäran om preskription och ansåg att inga hinder för verkställighet fanns. Ärendet är nu överklagat till Tingsrätt. Ett ackordsförslag om 50% har inkommit. Om hon accepterar detta, vad händer då?

Kommer ärendet inte utredas i Tingsrätt eftersom inkassobolaget kommer avsluta det? Eller kommer Tingsrätten ta ett beslut och om det beslutet är preskription måste de då betala tillbaka ackordssumman?

Mvh Jonas

Lawline svarar

Hej och tack för in fråga!

Jag antar att du menar att inkassobolaget har kommit med ackordsförslaget direkt till din flickvän. Vad som händer rent juridiskt om hon skulle acceptera förslaget är att det skapas en ny fordran. Den gamla, som ni anser är preskriberad men som bolaget vill kräva in, slutar existera och ersätts av  en ny fordran på 50 % av beloppet. Om inkassobolaget därefter skulle gå vidare till tingsrätt, skulle de självklart inte kunna få ut någonting av den gamla fordran. Om de av någon anledning ville ta den nya fordringen till rättegång måste de börja om från början. Det är dock ganska självklart att de har kommit med erbjudandet just för att undgå att det går till tingsrätten.

Sammanfattningsvis:
Om din flickvän accepterar förslaget, avslutas saken och hon har i princip gått med på att hon är skyldig 50 % av beloppet.

Personligen skulle jag rekommendera att hon accepterar om det inte rör väldigt mycket pengar eller ni verkligen är helt säkra på att preskription har inträtt.

Lycka till, och hoppas att ni fick svar på er fråga!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare