FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/03/2014

Acceptabel grund att neka anställning?

Hej! Jag sökte en tjänst som skulle innefatta extraarbete fram till sommaren och heltidsarbete fram till augusti. Tjänsten förutsatte att jag var studerande.

Efter två intervjuer blev jag meddelad att jag inte fick tjänsten på grund av att jag inte kommer att studera vidare efter sommaren och således inte kan arbeta vidare hos dem. Varken i annonsen, eller under intervjuerna framgick att tjänsten är en långsiktig tjänst som skulle fortsätta efter sommaren. Det var tydlig att kontraktet löpte till slutet av augusti.

Är arbetsgivarens grunder för att neka mig anställning okej? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Jag förstår om du är besviken. Det är naturligtvis lämpligt att en arbetsgivare förklarar så tidigt som möjligt vilka villkor som gäller för en viss tjänst. Juridiskt sett så har de dock rätt att inte anställa dig.

Det är en grundsats inom arbetsrätten att en arbetsgivare som huvudregel har rätt att anställa vem denne vill anställa, baserat på de kriterier arbetsgivaren själv föredrar. (Det finns ett fåtal undantag från den huvudregeln; man får till exempel inte neka personer anställning på grund av exempelvis deras etnicitet eller kön, och en statlig arbetsgivare får bara tillämpa sakliga bedömningsgrunder vid valet av vem/vilka som ska anställas.)

Jag beklagar, men tyvärr kan jag inte se att någon undantagsregel skulle vara tillämplig i detta fall. Arbetsgivaren borde ha varit tydligare vad gäller vilka förväntningar man hade på den/de som skulle anställas, men juridiskt sett har de rätt att neka dig anställning. Hoppas att jobbsökandet löser sig ändå.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare