FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 08/08/2013

Åberopa svensk arbetsrätt mot utländska ambassader som arbetsgivare

Hej! Min man jobbar som lokalanställd chaufför på en utländsk ambassad i Stockholm. Vad jag vet så gäller svensk lag om en dygnsvila på 11 timmar mellan två arbetspass. Eftersom det ganska ofta är så att han jobbar t.ex. till kl. 23:00 eller senare och måste var på sin arbetsplats kl. 08:30 nästa morgon, har han i så fall ingen vila på 11 timmar. Han får visst betalt övertid, men däremot ingen kompensationsledigthet. Han har påpekad detta för sin arbetsgivare, men fick inget svar. Vilka möjligheter finns för att påverka situationen, dvs. att ambassaden som arbetsgivaren följer svensk arbetstidslag? Tack för svar!

Lawline svarar

Hej Maria,

Frågan har tidigare prövats av svenska arbetsdomstolen (AD) i rättsfallet AD 2006 nr 47 som du hittar https://lagen.nu/dom/ad/2006:47. Domstolens slutsats var att det inte finns något definitivt svar på frågan om svensk arbetsrätt skall vara tillämplig på anställda vid utländska beskickningar. Istället skrev domstolen att man i varje enskilt fall skall (endast med ledning av vissa internationella traktat som Sverige inte är bundet av) göra en helhetsbedömning som främst beror på följande saker:

  • Om uppgifterna utförs på svenskt territorium
  • Om den anställde (inte) är medborgare i beskickningslandet
  • Om den anställde är stadigvarande bosatt i Sverige

På så sätt drar domstolen en skiljelinje mellan ambassadens egna personal och lokalanställda. För lokalanställda skall svensk arbetsrätt vara tillämplig. Om alla de tre kriterierna stämmer in på ett fall talar det, enligt rättsfallet, för att domstolen kommer att göra bedömningen att svensk rätt är tillämplig på ett sådant anställningsförhållande.

Vid arbetstvister har man alltså att vända sig till arbetsdomstolen.

Thomas HefnerRådgivare