Företagares möjlighet att ogiltigförklara distansavtal

Hej. vad har jag för rätt som egen företagare att häva ett distansavtal upprättat över telefon? Företaget som ringde sade att vi redan var kund hos dem, vilket vi inte är. Jag ångrade mig direkt och emotsatte mig avtalet direkt över telefon. han vilseledde mig i tron att det var ett annat företag. Företaget heter Nummerupplysningen.se 118218.

Lawline svarar

Hej De rättsliga grunderna för ingående av avtal återfinns i lagen om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (AvtL). Utgångspunkten är att ett avtal kommer till stånd genom att en part lämnar ett anbud som motparten accepterar. Båda parter är därefter under skadeståndsansvar skyldiga att leva upp till avtalet oavsett om någon därefter ångrat sig. Från denna huvudregel finns givetvis undantag. Ett sådant undantag är den obligatoriska ångerrätten i distans och hemförsäljningslagen. Tyvärr är lagen bara tillämplig då du ingått avtal i egenskap av konsument, dvs. som fysisk person för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. När du ingått avtalet i egenskap av företagare är lagen således inte tillämpbar. Det innebär emellertid inte att du måste acceptera det aktuella avtalet. Eftersom du omedelbart emotsatte dig avtalet finns det utrymme att argumentera för att ett bindande avtal faktiskt aldrig kommit till stånd med stöd av 7 § AvtL. Visar sig detta inte varar en framkomlig väg är en annan möjlighet är att med stöd av ogiltighetsreglerna i tredje kapitlet AvtL. förklara avtalet ogiltigt pga. av att du blivit vilseledd av försäljaren. Ur ett praktiskt perspektiv är det Nummerupplysningen.se som har bevisbördan för att ett bindande avtal ingåtts mellan er, om du hävdar motsatsen. Kan de visa att ni ingått ett bindande avtal är det du som därefter har bevisbördan för att avtalet är ogiltigt. Sammanfattningsvis finns således rättsligt stöd för att du inte är bunden av avtalet vilket bu bör informera Nummerupplysningen.se om, men om tvisten dras till sin spets och avgörs i domstol bör du vara medveten om att utfallet till stor del beror på vad som går att bevisa. Lycka till,
Elias HimselRådgivare