FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp14/12/2009

Rätt till försvarare vid polisförhör

Hej

Är ett förhör hos polisen rätt utan att man har en advokat närvarande. Han sa att åklagaren inte tyckte att det behövdes för brottet och frågade om det gick bra ändå med förhöret. Man svarade ja, men han ställde sen frågor som man inte tyckte om. Kan man ogiltigförklara det ?

Lawline svarar

Hej!

Då det är två frågor som ställs, rätt till advokat vid förhör och ogiltighetsförklaring av förhör väljer jag att besvara dessa var för sig.

Vad först gäller rätt till advokat vid förhör kan den frågan besvaras med ledning av högsta domstolens avgörande Nja 2001 s.344. Denna fråga är helt beroende av i vilken egenskap personen i fråga är i förhör. Vilket betyder att ha advokat närvarande vid ett förhör är inte en absolut rättighet enligt svensk lag. Är denna person nämligen själv inte misstänkt för brottet som utreds saknar denna rätt till att ha advokat närvarande. Detta följer av den allmänna skyldighet, att stå till förfogande för förhör under förundersökning, som stadgas i 23 kap 6-8 §§ rättegångsbalken (RB), se https://lagen.nu/1942:740#K23. Det räcker för sådan skyldighet att man kan antas ha uppgifter som är av betydelse för utredningen.

Skulle däremot personen i fråga själv vara del i utredningen kan svaret på frågan bli annorlunda. Rätt till advokat får man då man är skäligen misstänkt för brottet enligt 21 kap 3a § RB (se https://lagen.nu/1942:740#K21). Följdfrågan blir då här när man är skäligen misstänkt för ett brott. För detta krävs att man har delgivits sådan misstanke enligt 23 kap 18 §. Med andra ord är man inte skäligen misstänkt för ett brott förrän man har underättats av åklagaren att man är det. Av förutsättningarna i din fråga framgår att åklagaren inte tyckte att försvarare behövdes varvid någon delgivning om skälig misstanke troligtvis inte har skett. Anledningen till att det är såhär är för att syftet med en försvarare är att förbereda den misstänktes talan i tingsrätten (21 kap 3 §) och är man då inte misstänkt finns det därför ingen direkt anledning att ha en försvarare. Skulle man nu vara delgiven skälig misstanke ska man om man begär det få förordnat en försvarare om det för brottet är stadgat ett straff på 6 månaders fängelse enligt 23 kap 3a § RB. Dock är det inte självklart att denna försvarare ska vara med och delta redan vid förhöret utan eftersom det är väldigt tidskrävande och svårt att organisera med advokat brukar denna först inträda vid en eventuell häktningsförhandling och om inte sådan sker så brukar den misstänkte först möta denna när han/hon blivit åtalad (inför huvudförhandlingen). i lagtext uttrycks detta i 23 kap 10 § att denne endast får närvara om det inte är till men för utredningen. Sådant men föreligger som sagt om utredningen fördröjs.

Din nästa fråga är om uppgifter i ett fröhör kan ogiltigförklaras och för denna fråga gäller att oavsett om rätt till försvarare förelåg eller inte så är lämnade uppgifter lämnade och är därmed en del av utredningen so inte kan tas bort. Man får istället ta del av dessa uppgifter om man sedan blir åtalad för brottet och i så fall tillsammans med sin försvarare förbereda ett försvar.

Med vänlig hälsning

Daniel Jessen-WinboRådgivare