FrågaSKATTERÄTTÖvrigt09/12/2009

Skattepliktig förmån

hej jag jobbar i en handväsk butik. Jag fick en jätte fin handväska av min chef den är louis vuitton. Min sambo säger att jag ska lämna tillbaka den eftersom jag måste skattas. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej!

Enligt 11:1 Inkomstskattelagen skall löner, arvoden, kostnadsersättningar, pensioner, förmåner och alla andra inkomster som erhålls på grund av tjänst tas upp som intäkt om inte något undantag är tillämpligt. Att en inkomst skall tas upp innebär att den blir föremål för beskattning.

Vad du har fått av din arbetsgivare utgör en förmån. En förmån behöver i vissa fall inte tas upp. Enligt 11:8 IL så behöver en förmån av vara eller tjänst inte tas upp om förmånen är av väsentlig betydelse för att du ska kunna utföra dina arbetsutgifter eller förmånen är av begränsat värde för dig. En sådan väska torde inte vara nödvändigt för att fullgöra dina uppgifter i butiken, inte heller är en sådan väska av begränsat värde.

I 11:13 IL finns en bestämmelse som gäller personalrabatter. En personalrabatt vid köp av vara eller tjänst från arbetsgivaren skall inte tas upp om varan ingår i säljarens ordinarie utbud. Detta undantag gäller dock inte om rabatten överstiger den största rabatt som en konsument kan få på affärsmässiga grunder. Att du har fått väskan gratis talar för att du inte kan åberopa denna bestämmelse. I 11:14 IL finns en specialbestämmelse som gäller just gåvor till anställda. Om väskan har getts som en julgåva krävs det enligt skatteverkets rekommendationer att värdet på gåvan inte överstiger 400 kronor. Om du har fått väskan i samband med att du har uppnått en viss ålder eller när din anställning har upphört kan väskan godtas som en icke skattepliktig förmån. Om det inte är frågan om en sådan gåva skall du beskattas för väskans marknadsvärde enligt 61:2 IL.

Din sambo har alltså en poäng i det han säger. Om du skulle lämna tillbaka väskan kan du komma att beskattas för dispositionsrätten dvs. vad det skulle ha kostat att hyra en sådan väska. För att undgå beskattning torde det säkraste alternativet vara att lämna tillbaka väskan till din arbetsgivare så fort som möjligt!

Hälsningar,

Gabriella RondahlRådgivare