Samäganderätt

min fråga! vi är tre syskon som ärvde ett fritidshus efter våran mor som avled feb 09.bouppteckningen blev klar augusti. nu vill det ena syskonet sälja fastigheten direkt medans dom andra syskonen tycker att vi ska vänta. hur snabbt måste fastigheten säljas? syskonet har ochså ingen lust att vara med och dela på driftkosnader hur agerar man ?

Lawline svarar

Hej,

Samäganderättslagen (https://lagen.nu/1904:48_s.1) reglerar förhållanden då flera är ägare av exempelvis ett fritidshus.

Enligt 2 § krävs enighet mellan alla delägarna för förfogande över godset i dess helhet och för förvaltningen av det. Alla delägare måste vara överens innan några åtgärder vidtas. Endast i brådskande fall, när det är nödvändig för godsets bevarande, får en åtgärd vidtas utan allas samtycke.

Enligt 6 § får syskonet hos domstol begära att godset i sin helhet ska säljas på offentlig auktion.

Kan ni omöjligt enas rörande fritidshusets förvaltning eller nyttjande finns det enligt 3 § möjlighet att få en god man förordnad av rätten.

Ert syskon har således rätt att begära att få huset sålt på offentlig auktion, hur snabb detta går är dock svårt att svara på. Kan ni inte enas angående drift och drikftkostnader kan ni begära att rätten förordnar en god man som omhändertar fritidshuset i ert ställe.

Vänligen,

Josefina BlomRådgivare