FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 01/11/2009

Uteblivna uppdrag

Jag arbetar på ett bemanningsföretag som timanställd.

Nu har jag just fått ett mail (fredag morgon) om att alla de arbetspass vi bokad mot en arbetsplats avbokats då arbetsplatsen inte har behov under den kommande veckan.

Har vi rätt att kräva sysselsättning eller lön under de pass vi bokat men nu inte får möjlighet att arbeta eller gäller något annat som kan vara bra att lyfta mot arbetsgivaren?

Lawline svarar

Hej,

Som anställd i bemanningsbranschen är det du som utgör tjänsten som din arbetsgivare erbjuder sina kunder. En fördel för kunderna är att de lätt och snabbt kan få tillgång till kompetent arbetskraft samt snabbt kan avbeställa planerade tjänster och kan därmed anpassa arbetsstyrkan efter sitt personalbehov.

Du som anställd har betalt bara för de timmar du jobbar alternativt har en grundlön som utgör din lägsta inkomst. Läs igenom ditt anställningsavtal och se om du har en garanterad lägstalön eller om du bara får betalt för de arbetade timmar du utfört per månad. Att arbeta som konsult för ett bemanningsföretag kan vara både utmanande, omväxlande och roligt, men detta kan vara en av nackdelarna med att vara timanställd inom bemanningsbranschen. Finns det inga uppdrag finns inte mycket att göra för er konsulter.

Lycka till!

Emma NordinRådgivare