FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/09/2009

Ränta på privatlån

Hej Min fråga gäller ev ränta på lån mellan privatpersoner. Vid skilsmässa 2004 skrev jag och min sambo ett papper på att jag var skyldig honom en summa pengar och att jag skall betala tillbaka när jag kan (vi bestämde inget datum). Han har ännu inte krävt återbetalning men jag vill betala nu. Ska det enligt lag räknas ränta på pengarna från år 2004 och framåt eller kan man bestrida det? Mvh Liselotte

Lawline svarar

Hej! Ränta betalar man enligt räntelagen på en fordran som är förfallen till betalning. Det låter inte på dig som att du och din fd sambo avtalat om att han har rätt till ränta, och inte heller sagt ett speciellt förfallodatum på fordran. Då blir inte räntelagen aktuell. Mvh
Frida HenkowRådgivare