FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/09/2009

Avtal med bluff-företag giltigt?

Hej, Jag har en webbutik och har träffat ett avtal med ett företag ang min webbshop. Men nu har det framkommit att detta företag är ett bluff-företag. I avtalet står det att jag har 100 dagar på mig tills abonnemanget börjar gälla så det är alltså 90 dgr tills min butik ska länkas upp via detta företag. Kan jag på någotvis komma ifrån avtalet när det står att jag har 12 månaders bindningstid? Eller är det bara att betala dem och se glad ut?

Lawline svarar

Hej. Avtalet är i sin helhet ogiltigt om det är som så att att Du ingick avtal på grundval av inkorrekta uppgifter. Om det företag Du ingick avtal med har blufffat med avseende på vad de erbjuder Dig eller i annat väsentligt hänseende så är avtalet ogiltigt och Du behöver inte iaktta bindningstiden om 12 månader. Istället bör Du meddela bluff-företaget att Du betraktar avtalet som ogiltigt. Du skall givetvis inte heller betala något. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare