FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/09/2009

Tjänstledighet efter avslutade studier

Hej Jag arbetar som uppdragschef för ett privat vårdföretag. Jag ska var tjänstledig för studier. Terminen varar mellan 19/1 och 7/6. Jag vill när terminen slutar den 7/6 ha vidare tjänstledigt eftersom jag annars inte kommer att vara ledig på hela året. Har jag rätt att vara tjänstledig under sommaren efter avslutade studier?

Lawline svarar

Hej, Någon lagstadgad rätt att vara ledig efter att du har avslutat studierna finns inte, utan tjänstledigheten är ju förutsatt att du skall studera under den tiden. Dock finns kanske möjlighet för dig att ta ut semesterdagar (betalda eller obetalda) eller få en kortvarig tjänstledighet som inte är knuten till dina studier. Enklast är att prata med det fackförbund som din arbetsgivare är bunden av, för att kontrollera vad som står i kollektivavtalet, samt att vara ärlig med din chef. Oftast går sådana här situationer att lösa bara man har en öppen dialog med sin chef, samt är ute i god tid så att de har en möjlighet att planera för din frånvaro. Lycka till!
Emma NordinRådgivare