FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/09/2009

Försäljning av samägd fastighet

Hej! Jag undrar hur det juridiskt fungerar om man är tre stycken som äger en fastighet Och så vill två av dom sälja. Vad har han som står ensam kvar och vill behålla fastigheten för juridiska rättigheter. har han något att säga till om i ärendet eller är det bara att rätta sig till vad dom andra två vill. Mvh Micke

Lawline svarar

Hej, Då frågan gäller samägd fastighet blir samäganderättslagen tillämplig, vilken du finner https://lagen.nu/1904:48_s.1. För att kunna sälja fastigheten krävs samtliga delägares samtycke, vilket följer av 2 §. Däremot stadgas i 6 § att varje delägare kan ansöka till rätten att den gemensamma egendomen ska säljas genom offentlig auktion. Ansökan om detta sker till den tingsrätt där fastigheten är belägen. För att undvika försäljning kan en delägare åberopa synnerliga skäl för anstånd. Synnerliga skäl är ett högt rekvisit och det krävs ganska mycket för att lyckas med en sådan invändning. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare