FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt16/09/2009

Räcker ett muntligt avtal när jag lånar ut pengar?

Om jag tar ett banklån i mitt namn åt en annan person som också ska betala av lånet varje månad, ska det ju räcka med ett muntligt avtal. Men hur ska jag bevisa att jag tagit lånet åt honom och vi kommit överens om att han ska betala det, om det kommer till det?

Lawline svarar

Hej, Muntliga avtal är bindande likaväl som skriftliga (med vissa undantag). Problemet är ju dock, precis som du förutser, att det är svårt att bevisa ett muntligt avtal och därför är min rekommendation att alltid upprätta ett skriftligt avtal. Vad gäller ditt banklån så kommer du inte att kunna hävda gentemot banken att du inte ska betala amorteringar och ränta på lånet eftersom det ju är du och ingen annan som har ingått låneavtalet med banken. Jag råder dig att upprätta ett skriftligt skuldebrev där din vän bekräftar att han av dig lånat visst angivet belopp, samt med vilka intervaller och med vilken ränta din vän skall betala av sin skuld. Då har ni ett avtal som du kan använda som bevisning om det kommer till att din vän förnekar sin skuld och du måste driva in din fordran genom Kronofogdemyndighetens försorg. Vänligen
Kristina LjungströmRådgivare