FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/09/2009

Bodelningsmans ersättning

Har frågan om vem som ska ersätta boutredningsman prövats i domstol? Finns det förutsättnigar att vinna ett mål som gäller att den som ansökt om boutreningsman också ska ersätta denne? Under vilka förutsättningar kan man vinna ett sådan mål?

Lawline svarar

Hej, Alla delägare i ett dödsbo har rätt att begära att en bodelningsman utses. Bodelningsmannens arvode utgår från dödsboet innan arvsskifte ägt rum. Vad jag vet har ingen försökt att få en av delägarna att stå för kostnaderna så länge dödsboet har tillgångar och enligt min mening torde det vara meningslöst att föra en sådan process. Vänligen
Andreas VinqvistRådgivare