FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/09/2009

Uppsägning från provanställning

Min sambo har just blivit uppsagd fån sitt arbete pga att hon inte \\\"kunde utföra alla moment i arbetet\\\". Hennes chef är medveten om att hon är gravid och under slutet på sin provanställning. Hon är dessvärre inte med i facket. Vilka rättigheter finns att hävda och vart kan man vända sig?

Lawline svarar

Hej När man har tidsbegränsad provanställning som din sambo har så får arbetsgivaren meddela att hon inte får förlängd tjänst efter denna tiden, samt att man har rätt att avsluta prövotiden i förväg. Det är en typ av prövotid och de vanliga reglerna om uppsägning från tjänster gäller inte här. Så tyvärr är det inte mycket din sambo kan hävda vad gäller just det faktum att hon inte får behålla tjänsten efter provanställningen. Med vänlig hälsning
Karin HellanderRådgivare