FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt31/08/2009

Felaktig ort på avtalsdokument

Jag har köpt en MC där säljaren garanterat att den fungerar vilket den inte gör så nu vill jag lämna tillbaks/reparera på säljarens bekostnad. Problemet är att på avtalet står det fel ort, resten är helt korrekt. Att det är fel ort som står vid ort och datum - gör det avtalet ogiltigt eller på annat sätt inverkar negativt på avtalet?

Lawline svarar

Hej. Avtalet påverkas inte av att Ni skrivit fel ort på dokumentet. Dokumentet är bara en representation av det ingångna avtalet och i den mån det felaktigt representerar avtalet är det inte heller en del av avtalet. Dokumentet utgör dock mycket stark bevisning vad gäller avtalets innehåll, vilket gör att eventuella felaktigheter kan bli svåra att styrka vid en eventuell rättslig process. Men i ert fall rör det sig bara om felaktig ort vilket inte påverkar avtalets innehåll överhuvudtaget. Du ska alltså inte oroa Dig över den felaktigheten. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare