FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/08/2009

Avtals utformande

Måste ett skrivet avtal vara från någon slags myndighet eller går det med ett eget, handskrivet med bläck för att det ska räknas som ett kontrakt?

Lawline svarar

Hej, Ett avtal kan uppstå såväl muntligt som skriftligt och vara lika bindande i båda fallen. I din fråga specificerar du inte vilken typ av avtal det är ni vill upprätta. I de flesta fall räcker det med ett avtal som du beskriver, men i vissa fall ställs det högre krav på formen på avtalet för att det skall vara giltigt. Är det frågan om testamente, fastighetsförsäljning eller liknande ställs högre krav på hur avtalet skall vara utformat. Om det rör ett hyresavtal eller liknande finns inte samma regler. Det är dock en god idé att upprätta ett skriftligt avtal istället för att förlita sig på vad man kommit överrens om muntligt. Detta för att minimera eventuella oklarheter om vad som blev bestämt vid avtalstillfället. Lycka till!
Emma NordinRådgivare