FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/08/2009

Bedrägeri medelst urkundsförfalskning

Min dotters sambo har förfalskat hennes namnteckning, på ett pantbrev vid husköp. Är väldigt tacksam för råd om hur hon skall gå till väga,för hon godtar inte vad han gjort

Lawline svarar

Hej, Att förfalska en annan persons namnteckning på ett en värdehandling som ett pantbrev utgör två allvarliga brott; dels en urkundsförfalskning (jfr 14:1 brottsbalken) genom att använda din dotters namnteckning och dels bedrägeri (jfr 9:1 brottsbalken)då denna förfalskning har förmått någon långivare att godta det här pantbrevet som en säkerhet. Jag tycker att er dotter så snart som möjligt bör kontakta både långivaren och en jurist snarast möjligt. För att slippa bli anmodad att amortera av eventuella lån bör hon initiera kontakter med banken också. Med vänlig hälsning
Natalie LindgrenRådgivare