FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt05/08/2009

Har kusiner arvsrätt?

Hej! Ärver mina kusiner mig om det inte finns några andra arvingar ur 1:a eller 2:a grupp?

Lawline svarar

Hej, Släktingar som har en legal arvsrätt kan delas in i tre parenteler (arvsklasser). Den första parentelen omfattar bröstarvingar och den andra omfattar föräldrar, syskon och syskons avkomlingar. I den tredje och sista parentelen ingår mor- och farföräldrar, samt deras avkomlingar - dvs arvlåtarens mostrar, fastrar, morbröder och farbröder. Kusiner till arvlåtaren har ingen legal arvsrätt och om det inte finns några efterlevande i de tre parentelerna går arvet istället till allmänna arvsfonden (se 5 kap ärvdabalken). Vill du undvika att dina kusiner går arvslösa kan du alltid upprätta ett testamente till deras förmån. Formkraven för ett testamente finns i 10 kap ärvdabalken. Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637. Med vänliga hälsningar
Kristina LjungströmRådgivare