FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/07/2009

Driva in skuld

Hej! Min före detta är skyldig mig 15000 kronor enligt överenskommelse efter att vi brutit upp. Den 1/6 -09 överförde han 500 kr till mig på mitt konto, men nu vägrar han att betala resterande skuld och vägrar prata med mig. Hur ska jag gå till väga för att få tillbaka det han är skyldig? Vad är mina rättigheter?

Lawline svarar

Hej, Eftersom ni har kommit överens om att han skall betala 15 000 kronor till dig är din före detta civilrättsligt förpliktad att betala resterande 14 500 kronor. Även muntliga avtal är juridiskt bindande. Du kan få hjälp av Kronofogden att driva in din skuld. Då måste förpliktelsen först fastställas. Detta gör du genom att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Läs mer på www.kronofogden.se
Sofia GärtnerRådgivare