FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/07/2009

Är muntligt avtal bindande?

Hade en vara ute på blocket fick svar o jag lovade väl halvt att varan skulle tillfalla densamme som ringde skulle först kolla posravgifter o återkomma med mera uppgifter men nästa dag blev jag kontaktad av en annan som erbjöd direktaffär ingen post nu blev den första kunden arg sa att hon skulle anmäla mig vi har ju ej skrivit något köpeavtal , vad gäller?

Lawline svarar

Hej, Anbud och accept är bindande för den som avgivit det, 1 kap. 1 § Avtalslagen (1915:218) (hädanefter AvtL). När du sätter ut en annons på blocket kan det ses som en anmodan för potentiella köpare att ge anbud på varan. När kunden kontaktar dig avger denne ett anbud och om du har tackat ja till det, som du säger ”lovat” denne varan, har du accepterat anbudet genom en accept som alltså är bindande enligt principen ”avtal skall hållas” (pacta sunt servanda). Något krav på att avtalet ska vara skriftligt finns inte, även muntliga avtal är bindande, jfr 1 kap. 3 § 2 st. AvtL. Detta beror dock på om du verkligen sa ja till anbudet eller ej, var det er gemensamma avsikt (din och den förste kundens) att köpet skulle genomföras eller inte? Detta är en fråga som får avgöras tolkningsvis. Av den informationen jag fått tyder mycket på att ett bindande avtal kommit till stånd och att den förste kunden har rätt. Det är emellertid en sak att ha rätt och en helt annan sak att få rätt i en eventuell tvist. Bevisbördan för att avtal kommit till stånd åligger den som påstår att avtal finns – d.v.s. din upprörde kund. Huruvida kunden skulle lyckas med en sådan bevisning kan jag inte bedöma. M.v.h.
Sofia Waadeland GrönesjöRådgivare