FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/07/2009

Häva köp om köparen vilselett säljaren angående värdet?

Har en snabb fråga: Om jag säljer en tavla för ett par hundralappar till en konsthandlare som vet att tavlan är värd säg hundra tusen kronor. Om jag får veta detta i efterhand får jag häva köpet (som säljare)?? Konsthandlaren har ju lurat mig då han visste att tavlan var värd mycket mer. Mvh

Lawline svarar

Hej, Man har som köpare rätt att göra en god affär, men någonstans går såklart gränsen. I det här fallet utgörs gränsen av ett par avtalsrättsliga ogiltighetsparagrafer som om de är tillämpliga innebär att avtalet blir ogiltigt. Det rör sig om 3 kap. 30 § Avtalslagen (1915:218) om svikligt förledande samt 3 kap. 33 § AvtL om att ett avtal strider mot tro och heder. I det första fallet rör det sig om att köparen aktivt förleder säljaren att tro att tavlan är värd mindre än den i själva verket är, det kan även röra sig om att aktivt förtiga kunskapen om ett mycket högre värde (detta är dock mer sälsynt). Avtalet är då att anse som ogiltigt om det kan antas att sveket framkallade rättshandlingen (d.v.s. ledde till försäljningen). Det skulle också, beroende på omständigheterna kunna bli aktuellt att använda paragrafen om tro och heder, det kan då röra sig om att köparen har begagnat sig av säljarens okunskap om värdet på ett ohederligt sätt. Din fråga är ställd så att du efterfrågar möjligheten till att häva köpet, det kan emellertid vara värt att påpeka att förfarandet också kan vara straffbart, jfr. 9 kap. 1 § om bedrägeri. Kraven på bevisning etc. gör dock utsikterna om att vinna en sådan process långt mindre än vad som gäller för den civilrättsliga ogiltighetstvisten. M.v.h.
Sofia Waadeland GrönesjöRådgivare