FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/07/2009

Vad innebär det att hyreskontraktet inte får inskrivas?

Vad betyder: Avtalet får inte inskrivas. Är ett avtal som reglerar en 1a hands hyreslägenhet. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Formuleringen i hyreskontraktet innebär att hyresrätten inte får inskrivas i fastighetsregistret. I fastighetsregistret skrivs nyttjanderätter, inteckningar och förvärv av fastigheter etc in. Meningen med inskrivningsinstitutet är att nyttjanderätter och inteckningar etc skall offentliggöras och därmed skall risken för dubbeldispositioner och allt för höga pantsättningar minimeras. I en eventuell konkurs eller utmätning av fastighetsägarens tillgångar aktualiseras inskrivningarna på så sätt att rättigheterna får en turordning efter i vilken ordning de inskrivits. Dock är det praxis och fullt tillåtet att avtala bort rätt till inskrivning av hyresrätter. Detta bottnar i att det skulle bli ohållbart om alla hyresgäster i sverige skulle begära att få sin rätt inskriven. Med andra ord är det inga konstigheter med bestämmelsen i kontraktet. Med vänliga hälsningar
Kristina LjungströmRådgivare