FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/06/2009

Fråga om arbetstagares lön

kan min arbetsgivare sänka min lön? vi är 3 anställda och det går knackigt..

Lawline svarar

Hej, Det spontana och enkla svaret på denna fråga är att din arbetsgivare som huvudregel inte kan sänka din lön. Ni har ingått ett avtal om att du ska arbeta och han ska betala ut en viss lön. Din arbetsgivare kan alltså inte ensidigt ändra avtalet utan ditt samtycke. Dock kan det vara så att ditt anställningsavtal reglerar frågan ex. att lönen ska ligga mellan olika nivåer beroende på omständigheter men detta är dock ovanligt och att så skulle vara fallet framgår inte av frågan. Problemet kan dock vara att om inte ni går med på lönesänkning har arbetsgivaren rätt att säga upp er eller någon av er på grund av arbetsbrist (affärerna gick ju dåligt och arbetsgivaren blir kanske tvingad till detta). Arbetsgivaren måste då iaktta de regler som gäller vid arbetsbrist. Se ex. LAS 22 § https://lagen.nu/1982:80. Huvudregeln vid uppsägning p.g.a. arbetsbrist är att den som kommit först in ska åka sist ut. Jag antar att du har en tillsvidareanställning… Det ovan sagda är huvudprinciperna och för mer exakt svar får jag be dig ange mera exakta omständigheter, ex hur länge har du varit anställd. MVH
Sven LindblomRådgivare