FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/06/2009

Felaktig löneutbetalning

Hej!

Jag arbetat på en friskolan och har valt att arbeta 75% för att vi har småbarn. Jag har fyllt i papper på det så att lönen ska bara bli 75%. Jag har tyvärr inte haft någon större koll och inte läst mina lönespecifikationer så nogrant och nu har det visat sig att företaget har betalat ut 100% lön till mig under en tid. Har företaget rätt att kräva tillbaka dessa pengar och i så fall hur lång tid tillbaka? Har jag några rättigheter överhuvudtaget? Ska jag behöva lida för att mina chefer inte för sitt jobb?

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej!

Det du beskriver är ett typfall där rättsregeln condictio indebiti brukar tillämpas. Regeln finns inte reglerad i lag, men gäller i Sverige enligt fast rättspraxis. Rättsprincipen innebär att den som av misstag utbetalt ett belopp till någon som huvudregel har rätt att få beloppet återbetalt. Det finns dock undantag från huvudregeln och framförallt gäller att den som tagit emot en betalning i god tro och inrättat sig efter denna (exempelvis förbrukat beloppet) brukar få behålla betalningen.

Då mottagarens goda tro bedöms tas hänsyn till oaktsamheten hos båda parter. En betalare kan genom sitt agerande försätta mottagaren i god tro, även om mottagaren annars borde ha insett att betalningen var felaktig. Härvid är betalarens respektive mottagarens ställning av stor betydelse. Lägre krav ställs på konsumenter som betalare, medan högre krav ställs på näringsidkare, såsom banker. Betalarens passivitet kan vidare leda till att även en ondtroende mottagare efter en längre tid får en rätt att behålla det mottagna. Ju längre betalaren dröjer med återkrav, desto större skäl har mottagaren att tro att betalningen är riktig.

Exakt vad som gäller i ditt fall är svårt att avgöra utifrån omständigheterna i frågan. Vid en tvist får i ett sådant här fall alltid göras en bedömning av omständigheterna i det enskilda fallet.

Med vänlig hälsning

Erik SvenssonRådgivare