FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/06/2009

Negativ föreningsrätt

Hej I mitt aktuella lönnesamtal fick jag en mindre lönneökning av företaget i år (2009)än förväntat - med det argument att jag inte är medlem i facket (läkare) (vilket är korrekt) Får man systematisk ge en sämre lönneutveckling till alla icke-fackligt anslutna medarbetare?

Lawline svarar

Hej! Händelsen du beskriver kan eventuellt anses utgöra en kränkning av den s.k. negativa föreningsrätten. Med den negativa föreningsrätten menas rätten att stå utanför en organisation. Problemet är att rättsläget är osäkert när det gäller räckvidden av den negativa föreningsrätten. I 7-9 §§ i lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet behandlas endast den s.k. positiva föreningsrätten, dvs. rätten att tillhöra och verka för organisationer på arbetsmarknaden. En bestämmelse som ger visst stöd för den negativa föreningsrätten är istället artikel 11 i Europakonventionen (konventionen gäller som lag i Sverige). Enligt artikeln har var och en rätt till frihet att delta i fredliga sammankomster samt till föreningsfrihet, inbegripet rätten att bilda och ansluta sig till fackföreningar för att skydda sina intressen. Artikeln har i Europadomstolens praxis ansetts innefatta ett visst skydd även för den negativa föreningsrätten. Skyddet för den negativa föreningsrätten är dock troligtvis svagare än skyddet för den positiva föreningsrätten. Rättsläget för din del får därför sammanfattningsvis betraktas som osäkert, men det är alltså möjligt att din rätt enligt artikel 11 i Europakonventionen har kränkts. En intressant dom från Arbetsdomstolen i detta sammanhang är AD 2001 nr 20. I domen beskrivs den negativa föreningsrätten i svensk rätt och Europadomstolens praxis. Domen hittar du https://lagen.nu/dom/ad/2001:20. Med vänlig hälsning
Erik SvenssonRådgivare