FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/06/2009

Turordning vid uppsägning

Hej Här läst på LAS men saknar ett argument som min arbetgivare hävdar. Jag har blivit varslad på grund av arbetsbrist. Jag har samma roll och samma erfaranhet som en person som har blivit anställda efter mig. När jag hävdar turordnigsreglerna så svarar min ledning med att denna person som som dom vill behålla är specifikt efterfrågad av en kund. därför behåller dom henne. Alltså, dom skippar sist in först ut! Är detta korekt? 200 anstälda, It och konsultverksamhet.

Lawline svarar

Hej! När en arbetsgivare vill säga upp anställda p.g.a. arbetsbrist ska reglerna i LAS 22 § beträffande turordning iakttas. Detta innebär att anställda med längre tid på arbetsplatsen har företräde framför de med kortare anställningstid. Denna ordning kan emellertid frångås genom avtal med den lokala fackliga organisationen, en s.k. avtalsturlista, men om detta här är fallet framgår inte av den information du har lämnat. Arbetsgivarens argument att de undantar en person från den normala turordningen p.g.a. att en kund har efterfrågat denne håller alltså inte, så länge det inte finns ett avtal mellan arbetsgivaren och facket om just detta. Med vänlig hälsning
Rådgivare