FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt13/07/2009

Surrogat

Hej! Jag undrar vad som gäller när man har fått en fastighet i arv som enskild egendom och sedan säljer fastigheten. Är pengarna som man får av försäljningen även det enskild egendom? Om inte, hur ska man skriva i testamentet så att arvet förblir enskild egendom, även vid försäljning?

Lawline svarar

Hej, Det som träder istället för en ursprunglig sak brukar ofta benämnas surrogat. Huruvida ett surrogat ska betraktas som enskild egendom eller giftorättsgods beror på hur man tolkar villkoret från tredje man. Om det framgår av villkoret att även ett eventuellt surrogat ska anses vara enskild egendom är saken klar, då är även surrogatet enskild egendom. I de fall det inte framgår huruvida ett eventuellt surrogat ska utgöra enskild egendom eller ej har det intagits en tolkningsregel i Äktenskapsbalkens 7 kap 2 § 1 st. 6 p. vilken stadgar att ett surrogat ska anses vara enskild egendom om inte annat föreskrivits. Har inte annat föreskrivits i testamentet ska även alltså det som träder istället för fastigheten räknas som enskild egendom. När det gäller just pengar måste man dock vara noga med att inte sammanblanda dessa med erat gemensamma kapital. I till exempel rättsfallet NJA 1992 s. 773 hade en man satt in pengar som utgjorde enskild egendom på ett konto där det fanns pengar som ingick i makarnas giftorättsgods och som användes för löpande utgifter. Högsta domstolen ansåg att pengarna förlorat sin karaktär av enskild egendom genom insättningen på makarnas gemensamma konto och att de därför numera utgjorde giftorättsgods. För att pengarna ska förbli enskild egendom krävs således att de hålls separerade från ert gemensamma kapital och för att inte riskera problem i framtiden kan det vara en bra idé att bokföra pengarna som utgör enskild egendom separat. Vänligen
Andreas VinqvistRådgivare