FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt16/06/2009

Anbudsbundenhet vid fastighetsförsäljning

Hej mitt namn är stefan jag och min sambo har letat hus en tid och hittade ett vi tyckte om, det låg ute för 875000 eller högstbjudande. Var med på budgivningen och vann med 700000 kr men det budet acepterades inte av ägaren , gick då med på att betala de 875000 han begärt men nu vill han inte släppa huset då han trodde att budgivningen skulle gå längre upp i pris vad har jag för rätt i frågan? Det står ju 875000 eller högstbjudande är han inte skyldig att sälja om det priset är uppnått? Tack på förhand mvh/stefan

Lawline svarar

Hej Dessvärre så har husägaren rätt att handla på detta vis. Ett avtal gällande köp av fast egendom skall vara skriftligt för att vara bindande. Avtalet är med andra ord inte giltigt innan de formkrav som uppställs i jordabalkens 4 kapitel 1 § är uppfyllda, se https://lagen.nu/1970:994#K4 . Detta innebär att en säljare i princip kan avbryta affären när som helst innan köparen skrivit på avtalet och därmed har säljaren i fall som detta ingen skyldighet att sälja oavsett vad som skrivits i annonsen. Mvh
Erik OsmarkRådgivare