FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 08/09/2009

Vad händer om provanställningen varar mer än 6 månader?

Ingick en provanställning i maj 2008 med ett avtal om ömsesidig uppsägning om 3 månader och att avtalet skulle omförhandlas. Ingen omförhandling eller kontraktskrivning har ägt rum sen dess. Vilken uppsägningstid gäller om jag vill säga upp mig? Inget kollektivavtal finns på arbetsplatsen.

Lawline svarar

Hej Prövotiden vid en provanställning får vara högst 6 månader lång. Efter att prövotiden överskridit 6 månader (vilket det i ditt fall gjort då du varit anställd sedan maj 2008) så övergår provanställningen i en tillsvidareanställning, oavsett om din chef negligerat att skriva kontrakt eller omförhandla sedan dess. Om din chef inte velat att anställningen skulle fortgå, var han tvungen att meddela detta senast vid prövotidens utgång (6 § LAS). Om du fortfarande vill säga upp dig så är uppsägningstiden minst en månad för både din del och arbetsgivarens del enligt 11 § LAS. I och med att ni avtalat om en förmånligare uppsägningstid, så tillämpas denna. Vänligen
Lawline Rådgivare