FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt11/06/2009

Att hyra ut bostadsrätt utan styrelsens samtycke.

Kan man förlora besittningsrätten av en bostadrätt om man får avslag på en andrahandsuthyrning av föreningen men endå väljer att hyra ut lägenheten?

Lawline svarar

Hej, Om man som bostadsrättshavare inte får tillstånd av styrelsen att hyra ut lägenheten i andra hand har man möjlighet att ansöka om tillstånd hos Hyresnämnden, 7 kap 11 § bostadsrättslagen (https://lagen.nu/1991:614). Tillstånd skall lämnas, om bostadsrättshavaren har beaktansvärda skäl för upplåtelsen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. Tillståndet skall begränsas till viss tid. Om du hyr ut lägenheten utan tillstånd från styrelsen alternativt Hyresnämnden kan din bostadsrätt förklaras förverkad (7 kap 18 § bostadsrättslagen). Det innebär att du sägs upp för avflyttning och att din lägenhet kan tvångsförsäljas. Mitt råd är alltså att ansöka hos Hyresnämnden. Mer information om det förfarandet kan du läsa http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____829.aspx. Lycka till! Med vänliga hälsningar
Kristina LjungströmRådgivare