FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/10/2009

Företrädesrätt till återanställning enligt LAS

Hej! Vi har varslat ett antal personer pga arbetsbrist. Som redan slutat, de har även hävdat sin företrädesrätt. Nu skulle vi behöva plocka in en av dessa till ett speciellt arbete. Hon har dock inte arbetat längst tid av de som är varslade, men kan arbetet sedan förut. Vilket ingen av de andra kan. Får vi plocka in henne före de andra???? Detta är ett tillfälligt arbete som vi vet idag bara en månad i gången.

Lawline svarar

Hej! Enligt 25 § LAS så har arbetstagare som har sagts upp på grund av arbetsbrist företrädesrätt till återanställning i den verksamhet där de tidigare har varit sysselsatta. 26 § stadgar vidare att om flera arbetstagare har företrädesrätt till återanställning enligt 25 § eller företrädesrätt till en anställning med högre sysselsättningsgrad enligt 25 a §, bestäms turordningen dem emellan med utgångspunkt i varje arbetstagares sammanlagda anställningstid hos arbetsgivaren. Arbetstagare med längre anställningstid har företräde framför arbetstagare med kortare anställningstid. Vid lika anställningstid ger högre ålder företräde. En utav förutsättningarna för företrädesrätten är dock att arbetstagaren har tillräckliga kvalifikationer för den nya anställningen. Således kan ni plocka in henne före de andra med den sakliga grunden att de andra inte uppfyller det kvalifikationskrav som stadgas i 25 § LAS. Läs mer om lagen om anställningsskydd genom att klicka https://lagen.nu/1982:80 Återkom gärna om Ni har fler frågor! Vänligen
Lawline Rådgivare