FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/06/2009

Överlåta fastighet genom gåva

Mina föräldrar vill i förtid skänka/ge sitt fritidshus till mig och min syster. Är det möjligt med ett gåvobrev? Hur ser proceduren ut och vilka kostnader innebär det?

Lawline svarar

Hej. Ja, det är möjligt och ganska vanligt att fastigheter överlåts genom upprättande av gåvobrev. Gåvobrev betraktas som en överlåtelsehandlingen som måste uppfylla särskilda formkrav för att vara giltig, vilka framgår av Jordabalkens 4 kapitel, se lagen https://lagen.nu/1970:994 . Gåvobrevet måste vara undertecknat av både gåvogivare och mottagare samt innehålla uppgift om vilken fastighet överlåtelsen avser, hur stor andel som överlåts samt eventuella villkor som gåvan kan vara förenad med. Detta gåvorev skall sedan användas för att söka lagfart på fastigheten hos Inskrivningsmyndigheten, vilket skall göras inom tre månader från det att gåvobrevet upprättades. Gåvobrev är ganska enkla att upprätta själv, i annat fall kan de köpas från mindre advokatbyråer till en mindre kostnad. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare