FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt12/07/2009

Gåva

Hejsan. jag och min sambo fick en gåva i form av en barnvagn av numera en FD kompis till oss och nu helt plötsligt hotas det med polisanmälan om vi inte lämnar tillbaka den. Vad jag lärt mig så är en gåva nåt man får helt enkelt. inte för att man bryr sig så mycket om en liten barnvagn men det är just principen med en gåva. Vi har ju egentligen inga bevis förutom att vi har vagnen och hon sade att vi fick den. Alltså en gåva. hur kan det hela urarta sig med polisanmälan ? Har vi några som helst chanser vad gällande att det är en gåva ?

Lawline svarar

Hej, Du har helt rätt i att en gåva är något som man får, dvs äganderätten överförs till gåvotagaren. Utfästelse av gåva regleras i gåvolagen, vilken du finner https://lagen.nu/1936:83. Huvudprincipen är att en gåva är fullbordad när den överlämnats eller kommit till allmänhetens kännedom. Rent juridiskt är alltså gåvan fullbordad när du mottagit barnvagnen med ett uttalat syfte att du får den som en gåva. Dock är det precis som alltid när det gäller muntliga avtal att det kan vara svårt att bevisa vad som överenskommit. Om du inte har några vittnen på det inträffade eller andra bevis på att barnvagnen utgjorde en gåva kan det vara svårt att vinna en eventuell process om er fd kompis kan visa, tex genom kvitto, att han ägt barnvagnen. Vänligen
Andreas VinqvistRådgivare