FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/06/2009

Makas rätt att ta över hyeskontrakt efter skilsmässa.

Vad gäller för nytt hyreskontrakt när maken flyttar ut och makan ska bo kvar vid en skilsmässa?

Lawline svarar

Hej, Under förutsättning att hyreslägenheten varit avsedd som gemensam bostad för makarna har makan, om hon tilldelats lägenheten i bodelningen, rätt att ta över hyreskontraktet. Det gäller oavsett om maken stått som ensam hyregäst på kontraktet eller om båda makarna har stått gemensamt på kontraktet. Detta följer av 12 kap 33 § 2 st jordabalken (https://lagen.nu/1970:994). Det krävs alltså inget samtycke från hyresvärden. Dock skall naturligtvis värden underrättas om övertagandet så att denne vet vem hans avtalspart är. Att tänka på är att makan som tar över hyreskontraktet blir ansvarig för förpliktelser för tiden innan hyresvärden underrättats om övergången av lägenheten. Maken befrias från förpliktelser som uppkommer efter underrättelsen. Med vänliga hälsningar
Kristina LjungströmRådgivare