FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/07/2009

Tjänstledighet på grund av studier

Jag jobbar heltid som P-vakt sedan mer än två år tillbaka. Nu har jag begärt tjänstledighet för studier och företaget säger att jag kan inte få det beviljat eftersom mina studier inte har något att göra med mitt nuvarande jobb som P-vakt(har sökt till trädgårdsutbildning) samt att dem inte kan hitta någon vikarie. Har dem rätt att säga så? Hur pass tidigt måste jag skicka in ansökan om tjänstledighet för studier?

Lawline svarar

Hej, Du har rätt att få tjänstledigt på grund av studier enligt studieledighetslagen, se https://lagen.nu/1974:981. Det finns inget krav på att utbildningen ska ha relevans för ditt nuvarande arbete. Arbetsgivaren har rätt att ensidigt skjuta upp tjänstledigheten i högst sex månader. För att skjuta upp ledigheten ytterligare tid, krävs samtycke av arbetstagaren. Tiden har utgångspunkt i när tjänstledigheten söks. Om du ansöker om tjänstledighet för studier minst sex månader innan studierna börjar kan du alltså vara säker på att få den önskade ledigheten.
Sofia GärtnerRådgivare