FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/05/2009

Samägd sommarstuga

Jag och mina 2 syskon har ärvt en sommarstuga på arrenderad mark. Jag vill att mina syskon löser ut mig för en billig penning. De vägrar dock och anser att jag inte kan kräva detta. Vem har rätt?

Lawline svarar

Hej, Då ni nu äger sommarstugan gemensamt blir samäganderättslagen tillämplig, vilken du finner https://lagen.nu/1904:48_s.1. Vad du vill göra med din andel väljer du själv och du kan utan samtycke sälja din del i huset när du vill. Problemet är dock att det inte är så lätt att sälja enbart en del av ett hus. Det du istället kan göra, enligt 6 §, är att ansöka till tingsrätten om att sommarstugan ska säljas genom offentlig auktion. Vänligen
Andreas VinqvistRådgivare