FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt19/06/2009

Rättsförhållande mellan grannar

Hej! Vi undrar hur man ska tolka jordabalkens kap 2 § 3, gällande rätten att kapa grannes grenar? Kan verkligen min granne kapa grenar på vårt träd, när det rör sig om tallar med kronan 10-20 m upp i luften? Det känns inte rimligt. Mvh familj med skogstomt

Lawline svarar

Hej, Jag förmodar att den regel ni syftar till är regeln i 3 kap 2 § Jordabalken (https://lagen.nu/1970:994) och inte 2 kap 3 § som handlar om något helt annat. Det som står i paragrafens 1 st. är att om gren eller rot från er tomt tränger in på grannens tomt och medför älgenhet för honom får han ta bort denna. DOCK ska ni alltid, om det kan betyda skada för er, alltid beredas tillfälle att själv avhjälpa felet. Svaret på er fråga beror alltså på om grenarna på ert träd hänger över på grannens fastighet och om grenarna 10-20 meter upp i luften innebär en olägenhet för grannen. Hänger de in på hans fastighet, trots att det är högt upp, och det innebär en olägenhet för honom får han åtgärda det genom att kapa grenarna. Vänligen,
Rådgivare