FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/07/2009

Stämma arbetsgivaren efter anställningens slut

Jag har sagt upp mig från min statliga tillsv.anställning fom den 1 sept..Har jag möjlighet att stämma arbetsgivaren hos Arbetsdomstolen trots avlutad anställning? tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, Reglerna om hur denna typ av tvister hanteras finns i Lagen (1974:371) om rättegången i arbetstvister, se http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19740371.HTM. Bestämmelserna varierar beroende på vad tvisten handlar om, men det finns inget generellt hinder för att stämma arbetsgivaren i efterhand när det gäller en tvist som har uppstått under anställningsförhållandet. Om inte facket för din talan kan du dock inte själv gå direkt till Arbetsdomstolen, utan du måste väcka talan vid tingsrätten. Domen kan därefter överklagas till Arbetsdomstolen. Du kan läsa mer på Arbetsdomstolens hemsida, se www.arbetsdomstolen.se. Med vänlig hälsning,
Linn Ahlvik BörjessonRådgivare