FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/05/2009

Tvångsförsäljning av gemensamägd fastighet

Hej! Jag är hälftenägare till ett fritidshus med min fd sambo. Nu vill jag inte längre äga stugan tillsammans med honom utan vill att han antingen löser ut mig (vilket han troligen inte har råd med) eller att vi säljer stugan. Måste han samtycka till försäljningen? Om han inte gör det måste vi då genomföra en tvångsförsäljning om tingsrätten ger klartecken för det? Brukar den procedutren ta lång tid?

Lawline svarar

Hej. Vid samägande av en fastighet kan en försäljning genomföras på endera parts initiativ om Du antingen får Din f.d. sambos samtycke, eller att Du ansöker om tvångsförsäljning enligt 6 § Samäganderättslagen vid en Tingsrätt. Det minst tidskrävande alternativet är givetvis att Ni båda kommer överens om att sälja stugan. Under förutsättning att ni inte har avtalat annat så har Du rätt att tvångsförsälja stugan om Din f.d. sambo inte vill lösa ut Dig eller motsäger sig en försäljning. Stugan kommer då att säljas på en offentlig auktion. Dock kan Din f.d. sambo bestrida att en tvångsförsäljning genomförs om det föreligger synnerliga skäl för anstånd, om det t.ex. föreligger en exceptionellt dålig fastighetsmarknad eller om Din f.d. sambo är förhindrad att sälja hans del p.g.a. av att sådant är föreskrivet i testamente eller i en överlåtelsehandling. Ett tvångsförsäljningsförfarande behöver inte ta särkilt långt tid om Din f.d. sambo inte avser bestrida förfarandet. Om han dock gör det kan beslutet överklagas och Du bör räkna med minst ett år innan en försäljning kommer till stånd. I bästa fall torde ett förfarande om tvångsförsäljning ta mellan 3-6 månader, under förutsättning att Din f.d. sambo inte bestrider förfarandet i något hänseende. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare