FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/05/2009

Bundenhet vid budgivning avseende fastighetsköp

en mäklare har i en budgivning gett beskedet \"säljaren har accepterat ert bud. ni är välkomna att skriva kontrakt\". Ett dygn efter detta meddelar mäklaren att en ennan budgivare gett ett högre bud som säljaren tycker är intressant. Detta ser jag som ett brott mot lagen om muntliga avtal. Rätt?

Lawline svarar

Hej. Vad gäller köp av fast egendom föreskrivs särskilda formkrav enligt Jordabalken 4 kap 1 § vari stadgas att giltigt köp av fast egendom endast kan göras genom upprättande av köpehandling, alltså endast skriftliga avtal är giltiga i rättsligt hänseende. Därmed gäller inte Avtalslagens regler för ingående av avtal där ingen skillnad görs med avseende på bundenhet mellan skriftliga och muntliga avtal, eftersom det rör sig om s.k. formalavtal. Vid köp av bostadsrätter tillämpas inte Jordabalken utan Köplagen. Köplagen föreskriver inte särskilda formkrav för giltiga avtal, det gör dock Bostadsrättslagen 6 kap 4 §, vari stadgas att formkrav gäller även för överlåtelse av en bostadsrätt, avtalslagens regler är därmed inte heller i den situationen tillämpliga, då det även här rör sig om s.k. formalavtal. Därför är inga moment i en budgivning avseende fast egendom eller bostadsrätter juridiskt bindande, bundenhet uppstår först när kontraktet är påskrivet. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare