FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/05/2009

Ansaffningsvärde vid benefik överlåtelse av fastighet

Hej.Ska få en avstyckad tomt av min syster som är kvar sen hon tog över vårat hemställe,min undran är vad gåvoskatten blir och vad jag får betala i skatt vid en eventuell försäljnig.Tomten är obebyggd.Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej. Lagen om gåvoskatt upphörde att gälla den 1 januari 2005, därför blir det alltså ingen gåvoskatt till följd av överlåtelsen. Vid en framtida försäljning kommer Din reavinst att beräknas mot bakgrund av samma anskaffningsvärde som Din syster hade. Eftersom överlåtelsen är benefik kommer anskaffningsvärdet att förbli oförändrat. Reavinsten kommer därför att bli försäljningsbeloppet minus det anskaffningsvärde Du tar över från Din syster. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare