FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/05/2009

Condictio Indebiti

Hej! Jag returnerade en vara till ett företag på nätet. Jag fick nu två månader efter ett mail där det står att jag fått en dubbel utbetalning om att jag ska betala tillbaka halva summan av den utbetalningen. När jag nu kollar tillbaka på kontohändelser ser jag bara att det står \"insättning\" vid två tillfällen, varav en summa stämde med det varan kostade. Jag har tidigare inte upptäckt att det gjorts dubbla utbetalningar och undrar nu om de vekrkligen kan kräva tillbaka dessa pengar.

Lawline svarar

Hej. Huvudregeln är att felaktiga betalningar, alltså till fel person eller om ett felaktigt belopp, skall återbetalas. Detta följer av rättsinstitutet Condictio indebiti, som har etablerats genom praxis, det står alltså inte att läsa i lag. Det finns emellertid vissa undantag till huvudregeln. Det undantag som skulle kunna vara aktuellt för din del är det att en betalning inte skall gå åter om mottagaren i god tro har inrättat sig efter den felaktiga utbetalningen. Det innebär att Du inte hade anledning att anta att betalningen var felaktig och att Du har inrättat Dig därefter. Det kan t.ex. röra sig om löneutbetalningar eller pensionsutbetalningar av marginellt överstigande belopp eller dylikt där mottagaren inte har anledning att misstänka att utbetalningen är felaktig. I Ditt fall är det dock svårt att hävda att Du inte hade anledning att anta att utbetalningen var felaktig. Således har företaget ifråga rätt att kräva tillbaka pengarna. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare