FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/05/2009

När har ny hyresgäst rätt att tillträda?

Hej. Det har blivit bråk mellan mig och den hyresgäst som ska överta min lägenhet. Jag ska flytta den siste i månaden (en fredag). Den nya hyresgästen vill ha nycklarna på lördagen fr att kunna flytta in under helgen. Jag anser att jag inte behöver lämna ifrån mig nycklarna förrän efter helgen, dvs måndagen. Vem har rätt? Finns det paragrafer i lagboken som stödjer det du säger? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Jag citerar 12 kap 7 § jordabalken (hyreslagen): "När hyrestiden har löpt ut skall hyresgästen senast påföljande dag lämna lägenheten och senast klockan 12 den dagen hålla lägenheten tillgänglig för den som skall tillträda den. Infaller den dag då lägenheten skall tillträdas eller lämnas på en söndag, annan allmän helgdag, lördag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, skall det i stället ske nästa vardag. Första och andra styckena gäller ej, om annat avtalats." Sammanfattningsvis har du alltså rätt, den nya hyresgästen skall få tillgång till lägenheten senast 12.00 på måndagen, eftersom dagen då han eller hon skulle ha fått tillträde infaller på en lördag. Jordabalken hittar du https://lagen.nu/1970:994. Med vänliga hälsningar
Kristina LjungströmRådgivare