FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 24/06/2009

Rätt till heltid.

Kan man av arbetsgivaren kräva att få gå upp från deltid till heltid?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet. Det finns ingen lag som tvingar en arbetsgivare att låta en arbetstagare gå upp i tid om det inte finns något sådant behov på arbetsplatsen. Dock har du enligt Lag om anställningsskydd som du finner https://lagen.nu/1982:80#R10, företrädesrätt till heltid om ett sådant behov skulle uppstå på arbetsplatsen och du har rätt kompetens för arbetet. Med vänlig hälsning
Fredrik HanssonRådgivare